Hans Akkerman's boule-shit

vrijdag, december 17, 2004

Tactisch? Onsportief? A-sociaal?

Hebben jullie dat nou ook? Als ik na een gezellig toernooi op de zaterdag- of woensdagmiddag (natuurlijk bij ons cluppie) eindelijk mijn bedje vind, dan duurt het altijd even voordat ik de slaap kan vatten. Dan blijven mijn gedachten om de gebeurtenissen van die middag ronddraaien. Met wie gespeeld? Tegen wie? Uitslag? Enz.enz! Eerlijk gezegd kost het me steeds meer moeite om alles te onthouden, behalve als er in één van de partijen, het kan een partij zijn waar ik niet aan deelnam, een verschil van mening ontstond. Ja, ook bij het boulen komen meningsverschillen voor. Meestal gaat het over de voortzetting. Schieten of plaatsen? Waar plaatsen? Een buitenstaander merkt er niet zoveel van. Men kropt het namelijk op, in de hoop dat de afgedwongen keuze goed uitpakt. Laatst maakte ik wat mee wat me aan het denken heeft gezet. Let wel, ik heb het alleen over de recreatieve toernooien van de "Gooiers" hoor !
Team A komt er achter dat de pointeur van de tegenpartij een butje, dat op ca 10 meter ligt, niet kan benaderen. Waarom, laat ik in het midden, er kunnen verschillende oorzaken zijn. En nou komt het: De tirreur van A gaat bewust op 9 à 10 meter spelen. Zijn teamgenoot schudt me zijn hoofd,noemt dit onsportief en beticht zijn maat zelfs a-sociaal te zijn. .De tirreur denkt alleen tactisch bezig te zijn en zegt dat de pointeur om wie het gaat dan maar niet had moeten meedoen. Schrijft hij zich in, dan moet hij of zij zich onderwerpen aan alle mogelijkheden die het spelreglement zijn tegenstander toestaat. Eerlijk gezegd neigt dit wel naar mijn standpunt. Als je tegen iemand moet spelen die goed over de grond schiet en je hebt de keus, dan speel je toch in de bak? Dan ben je toch niet onsportief? En als iemand, op 9-10 meter slecht plaats of schiet, dan ga je toch op die afstand spelen. Het is toch een volwassen sport? Je moet toch alle mogelijkheden benutten om tot een zo hoog mogelijke score te komen? "Ach, gut!, hij is net ziek geweest!" Of: "Zij boult nog maar net". Of: "Rustig aan, hij heeft gisteren nieuwe brilglazen gekregen."Fout mensen ! Weg met die, hoewel menselijk, hier niet passende emoties.Beoefen je sport serieus! Juist dan ben je naar mijn mening sportief bezig, t.o.v. jezelf en t.o.v. de andere deelnemers aan het toernooi. Je “ gehandicapte " tegenstanders zullen je er dankbaar voor zijn. Ze willen voor vol aangezien worden! Wat je ook vaak hoort op het buitenterrein is dit: " Je hebt de toss wel gewonnen maar ik ga niet in de bak spelen hoor!" Ja,... moeilijk! Blijf dan maar sociaal, zou ik zeggen. Vrienden, ik heb (gelukkig) de wijsheid niet in pacht en anderen met meer boule-ervaring, zullen met mij van mening verschillen. Het zij zo!
Evengoed wens ik jullie veel bouleplezier toe, met of zonder prettig en vreedzaam overleg!
H.A. v/h K.v.A