Hans Akkerman's boule-shit

zaterdag, november 20, 2004

Familie

Als je een bepaalde leeftijd bereikt hebt, denk ik dat het niet aanmatigend is om familieleden,desnoods ongevraagd, van advies te dienen en daar ik de leden van ons cluppie
als familie beschouw, (of je wilt of niet) durf ik kont te doen van iets dat mij overkomen is, met als doel jullie nadrukkelijk te adviseren, haast en spoed uit het leven te bannen. Ik reed kortgeleden, het was al donker, op het Zuidereind in s'Graveland achter een bestelbusje aan, dat maar niet harder wilde dan hooguit 30 Km. Er gold daar een inhaalverbod maar afgezien daarvan, het busje slingerde zo dat inhalen riskant was en..... haast dat ik had. !!
Ik drukte een paar maal op de claxon zonder resultaat maar mijn lichtsignalen bleken te werken als een lap op een rode stier, want het busje stopte plotsklaps en wel dwars op straat zodat ik er niet voorbij kon. Een grote sterke kerel stapte uit, type Hein Bouw, ook met zo'n R.A.F. snor op zijn gezicht. En nou komt het vrienden, nu even meer attentie.
Wat te doen in zo'n situatie ? Let op : " Begin te lachen om zodoende een ontspannen sfeer te creƫren en als je intussen een smoesje kan verzinnen, des te beter." De man maakte aanstalten om handtastelijk te worden, toen ik lachend zei: " Dat heeft mij wat gekost om je te laten stoppen. Je remlicht rechtsachter doet het niet." Hij keek me enkele ogenblikken onderzoekend aan en gelukkig, plotseling verzachtte een glimlach zijn gezicht. " Ik dacht dat je zo'n kolere wegpiraat was " zei hij ,"Ik heb een vracht wijn in mijn wagen waardoor ik uiterst voorzichtig moet rijden," Het klonk als een excuus voor zijn weggedrag. "Neem alsjeblieft een flesje wijn van mij aan voor de moeite die je je getroost hebt," vervolgde hij. Ja, wat moest ik hier nu mee. Ik mompelde enkele woorden van "het hoeft niet", en " doe geen moeite, " maar de fles werd al in mijn handen gedrukt. Toen Snorremans dat deed ontdekte hij de sticker van de Gooiers op mijn wagen. "Ik meende je al eerder gezien te hebben " zei hij, "je speelt toch bij de Gooiers in Loosdrecht?" " Nee, nee," hakkelde ik, " Uh,uh,dat is mijn tweelingbroer. Ik speel zelf bij een club in Limburg." Waar haal je het vandaan, dacht ik nog. Maar mensen, ik hoop dat jullie begrepen hebben dat spoed altijd uit den boze is, blijf ontspannen en rustig en vooral geloof niet alles. Dit is de raad die ik jullie wilde meegeven en als een man, groot van postuur, met een vervaarlijke snor, in ons boulodrome naar mij vraagt, houd je dan alsjeblieft van de domme. Dan weten jullie niet wie, wat en waar ik ben, OK? Dat doen jullie wel voor mij, waar ? We zijn toch immers familie !!
Alvast bedankt hoor ! ( Trouwens hebben jullie een foutje ontdekt in dit stukje ? Nee ? Lees het nog maar goed door.)
H.A. v/h K.v.A.