Hans Akkerman's boule-shit

donderdag, november 11, 2004

Domenico Frisone

Hij is niet meer bij ons, het is er toch van gekomen, hij is teruggegaan naar het eiland waar hij werd geboren. Sicilië, Italië. Daar probeert hij weer te aarden. Daar waar zijn wortels liggen, daar waar zijn familie is. Wij allen hopen dat hij de juiste beslissing genomen heeft en dat hij in het zonnige zuiden gelukkig wordt. Vele lange jaren was hij het boegbeeld van de Pétanqueclub “ De Gooiers”. Zien wij hem nog terug ? Misschien tijdens de vacantieperiodes, hier of daar, want iedereen is welkom op zijn eiland , heeft hij zelf gezegd.
Slechts 11 à 12 jaar heb ik hem mogen meemaken. Hij heeft mij en vele anderen geleerd wat boulen eigenlijk inhoudt. Hoe je het spel moet beleven voor jezelf en hoe je houding moet zijn ten opzichte van je tegenstanders.. Hij heeft velen van ons getraind en regelmatig, bijna dagelijks, wees hij ons op de tactische mogelijkheden van het spel en gaf hij uitleg over de juiste voortzettingen. Hij was gangmaker en animator bij de trainingswedstrijdjes op de zomerse dinsdag – en donderdagavonden. Het kaarten zonder hem was zoutloos. “Opperotte” was een veel gebezigd woord van hem en iedereen accepteerde dat omdat men wist hoeveel Domenico voor de club betekend heeft. Door mijn slechthorendheid en zijn abominabel Nederlands, kwamen wij nooit tot een goed gesprek maar desondanks zal ik hem erg missen.
De leden die Domenico al veel langer kennen kunnen beslist meer verhalen over vroeger, over de tijd in het Dudokpark bijvoorbeeld. Ik hoop niet dat ik ze het gras voor de voeten heb weggemaaid, want wie ben ik ? Geloof me, ik schrijf dit stukje “uit mijn hart” omdat hij, zonder het misschien zelf te weten, veel voor mij betekend heeft. Als hij dit onder de ogen krijgt zal hij welhaast zeker roepen: “Geen sentimenteel gelazer! Opperotte! “
Op ons jubileumfeest werd afscheid van hem genomen, een groots afscheid. Hij heeft het dik verdiend. Misschien zit hij nu op het strand , in het boekje over Hilversum te kijken, dat Gré
Bottenheft hem heeft medegegeven. Dome, het ga je goed, jongen !!
H.A. (21 mei 2005. Wie hem een kaartje wil sturen, zijn huidig adres is Domenico Frisone,Via XX settembre 22,Rocca Val dina, 98040 Messina Italia) HAvhKvA