Hans Akkerman's boule-shit

donderdag, november 11, 2004

Kampioenen

In ons rode boekje van oktober heb ik jullie verteld, dat een boule-maatje van mij, min of meer gedwongen werd om achter de computer plaats te nemen. Ik dreef er wat de spot mee maar , het kon niet uitblijven, ik kwam ook aan de beurt, Ja, het drammen van mijn klein –en grootkinderen, plus een aantrekkelijke advertentie van Dell, plus het feit dat Jozé al mijn proza moest overtikken, deden mij overstag gaan. Toen ik nog niet gepensioneerd was, zat ik dagelijks achter de computer , nou ja computer, speelgoed was het vergeleken met het huidige apparaat. Wat kan en weet dat ding veel tegenwoordig. Of moet ik onding zeggen ? Wat heeft de technologie op dit gebied de laatste jaren een vlucht genomen. Enorm. Het lijkt soms wel tovenarij. Laatst ging ik surfen op het Internet (goed hè ?) en na enige tijd kwam ik terecht bij de website van onze bond. Hartstikke interessant ! Je kan er van alles te weten komen. Wie er nog is, wie er niet meer is, reglementen, competities, toernooien, evenementen, hoe je een boule-baan aan moet leggen en nog veel meer. Mijn aandacht werd echter gevangen door de “Hall of fame.” Daar worden alle Nederlandse kampioenen in de verschillende disciplines , figuurlijk gesproken ,op een voetstuk gezet. Leuk om de namen te lezen van die kanjers. Nederlands Kampioen Doublettes : 1994 – Guus Vonck + Peter Beks. (De Gooiers) 1996 – Maarten Nap + Frank Schepers en nee toch,wat lees ik daar ? 1980- Wubbo de Jong + Jos Dumont . Ja mensen onze eigen Jos. Die boef heeft er nooit met iemand over gesproken. Te bescheiden. Fijne kerel ! Hij is lid van de Gooiers, 2e lid, wij mogen daar best trots op zijn. Zijn maatje, sterfotograaf van het Parool, diverse malen onderscheiden, is helaas te vroeg heengegaan. Volgens zeggen was hij een uitzonderlijk goede bouler. Een zin uit de website die mij aansprak: “ Petanque is een lifetime-sport voor het hele gezin van jong tot oud “ Zeg het voort !! Morgen naar die andere disciplines kijken. Zitten vast meer Gooiers bij. Zo’n Hall of Fame op onze website, met onze clubkampioenen ,zou wel geweldig zijn Rik Wallet . Mooi kado voor de club, het Bestuur en voor mij, want ik kom er ook éénmaal in voor. Ik zou dan tot in de eeuwigheid bestaan. Ik hoor ze al zeggen in het jaar 2049 : Ja, dat is die vent die pretendeerde Kampioen van Ankeveen te zijn geweest. Grote opschepper ! (Zeg het niet waar mijn kleinkinderen bij zijn hoor !! Ja,ja, die drie oudjes in die hoek daar. Alvast bedankt hoor !)
H.A. v/h K.v.A.