Hans Akkerman's boule-shit

maandag, november 15, 2004

Hello darkness!

Lieve boulevrienden en natuurlijk vriendinnen,
Kunnen jullie je het artikel nog herinneren dat eind november
2003 in de Gooi -en Eemlander stond ? Het ging over dineren in het pikkedonker! Hebben jullie het gelezen? Het is ook in één of ander TV programma voorgekomen. Dineren in het pikkedonker met 50 onbekenden. Een nieuwe methode om aan de juiste partner te komen. Waar is deze generatie in hemelsnaam mee bezig, vraag je je af. Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze doen moeten. Kunnen ze niet op een normale, geduldige, fatsoenlijke manier aan een geliefde komen? Vroeger werd gezegd: "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg!" (Het was een vaste spreuk van onze Alie Schouten) Tegenwoordig is de grootste flauwekul nog niet gek genoeg. Maar sorry, daar wou ik het niet over hebben hoor! Nee, het gaat over die stroomstoring enkele weken terug, waarbij het overal erg donker werd. Het bracht die grijze massa in mijn hoofd aan het werken en plotseling kreeg ik, geïnspireerd door dat artikel, een lumineus idee. Waarom niet gebould in het pikkedonker ? De cirkel en buitenlijnen van lichtgevend touw, het butje en de boules in kleur lichtgevend, enkele TV camera's van boven op het speelveld gericht, de kampioenen van Belgie, Frankrijk, Ankeveen en Duitsland tegen elkaar en een deskundige die de spelsituaties, voortzettingen, etc. toelicht aan het publiek. Boy Brouwer lijkt mij de juiste persoon voor die baan. "Het wordt genieten, man!" hoor ik Jan Mulder al zeggen, want met dit idee word ik natuurlijk uitgenodigd voor het programma "Barend en van Dorp.” Zien jullie het al voor je. Een boule, rollend gegooid, die langzaam, licht slingerend, zijn weg zoekt naar het butje. Let wel, in het pikkedonker hoor! Je ziet alleen de boule en het butje. En dan hoor je de diepe stem van Boy: "De tirreur van blauw zal zo goed als zeker die rode boule weghalen. Let op, hij gaat schieten ". Je ziet dan alleen een blauwe bal in de circel bewegen, een voorwerp in het luchtledige, de schutter zie je niet, te donker en dan opeens gaat de blauwe bal in een sierlijke boog naar de rode toe. Pats, rode bal weg en de blauwe ligt op zijn plaats. Het lijkt wel tovenarij. De Fransen noemen dit "un carreau sur place."
Publiek in de donkere hal joelt en applaudisseert. Geweldig toch! Heeft iemand van ons een relatie bij de TV die het een en ander kan uitwerken? Voor de slimmeriken onder jullie: "Het idee heb ik al gedeponeerd hoor, maar heus ik ben geen geldwolf. Er zal vast veel overblijven voor medewerkers en voor de club.” In afwachting van positieve reacties wens ik jullie nog een sportief, maar vooral gezond Nieuwjaar, toe.
H.A. (Je weet wel!)