Hans Akkerman's boule-shit

donderdag, november 11, 2004

Computer

In augustus ben ik een uurtje bij het grote jeugdtoernooi van de voetbalclub Victoria geweest. Hartstikke leuk om die mannekens over het veld te zien dartelen. Met een prettig gevoel ging ik de kantine in voor een bakkie leut. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Het halve bekertje koffie (1 Euro) was echt niet te drinken. Jan van Strien zou een rolberoerte krijgen als hij zou zien hoe het daar in de kantine toegaat.. De papiertjes van de melk en de suiker slingeren overal in het rond. Laat ik het hier maar bij laten. Het is een goede club met fijne, hardwerkende medewerkers. Vanuit hun kantine kan je het terrein van ons cluppie zien en mijn maatje en ik zaten wat te filosoferen over het wel en wee van het pétanque, totdat ik afscheid moest nemen. “ Zie je vanmiddag!” riep ik hem toe. Hij liet nooit verstek gaan op onze zaterdagmiddagtoernooitjes. “ Ik kan vanmiddag niet Hans, ik vind het heel erg, maar ik moet achter de computer. Cursus volgen. Ja, ik ben eindelijk voor de bijl gegaan.
Jaren heb ik de boot afgehouden, maar Hans ,je wordt gewoon buiten de maatschappij gestoten zonder Internet. Niks kom je meer te weten of je moet WWW aanclicken. Ik wilde meedoen met dat spel “Coach van het jaar” van de Gooi en Eemlander. Wat dacht je, schriftelijk inschrijven zoals voorheen, niet meer mogelijk! Inschrijving uitsluitend via Internet! Hans, ik ben al ruim 50 jaar abonnee van die krant. Mensen zoals ik, die de krant groot gemaakt hebben, schuiven ze achteloos aan de kant. Nee, ik moet wel, trouwens mijn kleinkinderen wilden ook steeds een ”e-mail” van me hebben. Wat het is ? Misschien hoor ik het vanmiddag wel. Ajuus !!” Ik keek hem enigszins beduusd na. Hopelijk krijgt hij geen spijt. Dat hele computergebeuren kan toch niet in de schaduw staan van het heerlijke, gezellige, gezonde “jeu de boule” !! Ik zet er twee uitroeptekens bij. Geen ruimte voor tweeduizend. Toch sloop twijfel in mijn geest. De laatste tijd loopt het wel de spuigaten uit; “steeds maar weer: “Kijk op WWW dit of dat.” Anders bekijk je het maar, volgt er nog net niet achteraan! Ja, goede raad is duur en dat is ook de aanschaf van een computer. Ik wacht maar even af!
H.A. v/h K.v.A.