Hans Akkerman's boule-shit

maandag, november 15, 2004

Kampioen van Ankeveen

Belofte maakt schuld. Ik heb jullie vorig jaar beloofd te vertellen waarom ik altijd teken met H.A.v/h K.v.A. of wel Hans Akkerman voorheen Kampioen van Ankeveen. Nou vooruit dan maar met de geit!
Het was een jaar of wat geleden dat ik besloot mee te doen aan het "Thuisblijvers - toernooi" van onze zustervereniging ASV in Ankeveen.Ik dacht, hé mooi, vakantietijd; de sterke boulers zitten hopelijk ergens in Europa in een file, deze Gooier gaat een prijsje pakken.
Nou ja, het gaat meer om de eer dan om het prijsje vrienden, want jullie weten allemaal wel dat ASV het standpunt huldigt: "Elke deelnemer een prijs" en dat betekent dat de laatste prijs slechts weinig afwijkt van de eerste tenzij natuurlijk onverwacht een sponsor komt opdagen. Maar dit even terzijde. Ik was in een redelijke vorm maar iedereen weet dat bij partijen a la mêlee het loten het belangrijkst is. Degoden waren mij zowaar welgezind en na drie partijen werd ik tot winnaar uitgeroepen. Tevreden ging ik huiswaarts.
Enkele dagen later was ik bij mijn kleinkinderen in Kortenhoef. Ik zat heerlijk in het zonnetje op een bank en lette op de kinderen die loom aan het schommelen waren op het speelpleintje. Plotseling werd onze betrekkelijke rust verstoord. Marianne, die naast mijn kinderen woont, kwam aanstormen met een klein krantje in de hand. " Bent U dat meneer Akkerman ?"
vroeg ze en ze wees met haar vinger naar een summier stukje in het blaadje. Enkele regels waren het maar : " Thuisblijvers-toernooi van ASV te Ankeveen. 1e Plaats H.Akkerman ".
" Dan bent U kampioen van Ankeveen " vervolgde Marianne en ik meende iets van bewondering en ontzag in haar stem te ontwaren.De kinderen hadden alles gehoord en voordat ik kon zeggen dat het misschien niet zoveel voorstelde riepen ze in koor :"Opa is Kampioen van Ankeveen, Onze Opa is boelenkampioen van Ankeveen “
De overige kinderen op het pleintje kwamen nieuwsgierig op het tumult aanlopen. Mijn kleinkinderen gaven enige uitleg en al direct klonk het luid en schel uit een twintigtal keeltjes: "Hoi,hoi,hoi,de Opa van Charlie en Jet is kampioen van Ankeveen." Ze bleven het maar uitroepen terwijl ze niet eens wisten om welke tak van sport het ging.
Ik heb het maar zo gelaten, een beetje trots, toch wel.
Ja, ja, een kinderhand is gauw gevuld zullen jullie zeggenen daar hebben jullie gelijk in, maar met jullie welnemen blijf ik tekenen H.A. v/h K.v.A.