Hans Akkerman's boule-shit

maandag, november 15, 2004

Jeugd

Over het intrappen van open deuren gesproken: Waar is onze jeugd? Ja, OK, die is foetsie, maar ik wil eigenlijk vragen, waar is onze jeugdafdeling? Geen animo bij de jongelui? Hebben wij wel voldoende propaganda gemaakt? Hebben wij genoeg aan de weg getimmerd? Ik dacht van niet, misschien wel, gelukkig niet. Want jeugd begeleiden is niet eenvoudig, daar hebben wij geen mensen voor. Wil je dit doen, dan moet je toch passie, energie, clubliefde en tijd hebben. Energie is hier wel het zwaarwegends. Gelet op onze gemiddelde leeftijd zijn wij al blij dat wij de club draaiende kunnen houden door vrijwillig enkele taken op ons te nemen, zoals, ik noem maar wat, leiding geven bij toernooien, oberen, schoonmaken, onderhouden, besturen, enz.enz. En dit, zonder dat er een geldelijke vergoeding tegenover staat. Wij zijn niet de “Hartstichting”! Een cliché: " De jeugd heeft de toekomst!” Wij hopen een goede en gelukkige toekomst, maar ze krijgen het wel voor de kiezen. De grootste smeerlapperij wordt ze op televisie voorgeschoteld. En onze programmamakers cq programma-inkopers gaan rustig hun gang met het na-apen van grote broer Amerika, als ze maar aan hun kijkcijfers komen. Protesteren helpt niet. Wat te denken van die gore video`s of die gewelddadige computerspelletjes die overal en voor iedereen te huur of te koop zijn. Wat te denken van de drugs die onbelemmerd het land binnenstromen. Vertrouw niet op "Den Haag" hoor! Als die een tweede huis hebben in Spanje, een auto met chauffeur van de staat, een jacht in de haven, dan zeggen ze al gauw : "Ach,laat gaan ! Het zal mijn tijd wel uitdienen. Waar zullen wij vanavond gaan dineren, schat?” Goh, waar had ik het ook weer over ? Die oude harsens van mij kunnen zich helaas niet meer vastbijten in één onderwerp. Ik dwaal steeds af. Sorry, hoor! Bij Les Cailloux waren laatst twee peuters van 8 à 9 jaar met elkaar aan het boulen. Tète-à-tète, heerlijk om te zien. Iets verderop speelde het oudste zusje (12 jaar) een nationale competitiewedstrijd.(1e klasse) Ze was pointeur en deed dat als de beste. Ca 20 jeugdleden hebben ze daar. (8 tot 17 jaar) Het is dus toch wel mogelijk om een jeugdafdeling in stand te houden. Ach, komt tijd, komt raad, zullen we maar zeggen. H.A. v/h K.v.A.