Hans Akkerman's boule-shit

dinsdag, januari 24, 2006

WONDERBAARLIJK

Donderdagavond 12 januari ging ik naar ons cluppie toe. Ik wist dat er geen banen vrij waren, het stond in het rode boekje, maar het volgen van een goede partij pétanque is ook leuk, en er heerst gezelligheid, de bar is open, de koffie is klaar. Wat wil je nog meer!
Eerst maar kijken wie er van “de Gooiers” meedoen. De standen waren opgeprikt in de hal en in de hoogste afdeling van de Winter doublet competitie (WDC) vond ik de namen van
Driek de Wagt en Jeanne vd Kemp. Knap hoor, maar ze stonden op de vijfde plaats van onderen, dus konden ze wel steun gebruiken. Nu weten jullie wel dat steun in woord of gebaar, laat ik het sterker zeggen, het coachen, beslist taboe is, maar soms kan de aanwezigheid bij een partij, van een persoon die met je meeleeft, al een steun zijn.
Dus ik naar baan 3. Er waren al een paar mênes gespeeld, de stand was 0-4 en Jeanne pointeerde waardeloos. Nieuwe mêne, ze kwam er weer niet bij en Driek begon van de weeromstuit meer te missen. Ze waren rijp voor de slacht. De stand was 0-7 toen een toeschouwer, wel een lid van “de Gooiers,” op een haast onbehoorlijke manier tekeer ging tegen Jeanne. Wat dat voor gooien was, ze moest dit en dat en er kwamen nog wat onbeschaafde termen achteraan. Ik wilde tussenbeide komen maar ……. niet nodig. Het was allemaal als grap bedoeld, een beetje jennen en Jeanne, sportief als ze is, vatte dit ook zo op. Volgende mêne. Een wonderbaarlijke opstanding. De “scheldpartij” had Jeanne goed gedaan. Ze plaatste al haar boules zowat op het butje. Driek, die iets van de plagerij had meegekregen,
miste geen boule meer! Het heeft bij hem dus ook geholpen. 3 Punten werden binnengesleept! Weer een mêne. Jeanne kreeg al haar boules binnen 5-10 cm van de but. Enfin, om het kort te houden, Driek en Jeanne wonnen de partij, door goed en tactisch spel, met 13 tegen 7. De tegenstander was beduusd. Dat een partij zo kon kantelen.Het was wonderbaarlijk!
HAVHKVA