Hans Akkerman's boule-shit

vrijdag, november 23, 2007

Onderhands/bovenhands

Op een zomeravond dit jaar, werkte ik wat trainingspartijtjes af met vrienden. We spelen doorgaans drie of vier partijen en dan zijn we het meestal zat. Op een gegeven ogenblik, toen ik al uitgespeeld was, werd mijn aandacht getrokken door een groepje boulers, die bezig waren om enkele nieuwe gasten iets van het spel te vertellen. Er werden wat boules gegooid, gepraat, gelachen, maar niemand bekommerde zich echt serieus om de nieuwelingen. Joop Gorel was er helaas niet. In de regel houdt hij zich bezig met beginnelingen of aspirant leden. Na hen eerst de spelregels uitgelegd te hebben, begint hij steeds met, laten we zeggen, de gebruikelijke worp. “Bovenhands werpen en de gestrekte hand nakijken.” Ik heb het Joop vaak horen zeggen. Nu wil het geval dat een dame bij de gasten waar ik het in het begin van dit vertelseltje over had, onderhands stond te gooien, zonder dat iemand haar corrigeerde.
Ik ging naar haar toe en vroeg haar wanneer ze begonnen was met boulen. “Nu,” zei ze “en ik vind het heel erg leuk.” Na nog even wat algemeenheden uitgewisseld te hebben zei ik tegen haar: “Mevrouwtje, wilt U het boulen goed onder de knie krijgen, dan moet U direct beginnen met bovenhands te gooien. Als U met onderhands gooien start, dan leert U het nooit meer af. Het is: “jong goed geleerd, oud goed gedaan,” een kwestie van opvoeden toch? Het is moeilijker, maar blijf er op oefenen dan zult U zien dat U op een gegeven ogenblik betere resultaten krijgt.”
Toen ik weg wandelde voelde ik wat stekende blikken in mij rug. Oh, jee, te hard gesproken door mijn doofheid en helemaal vergeten door mijn fanatisme dat wij vele ondermaatse gooiers , excuus onderhandse pointeurs hebben, die deze bovenhandse speler regelmatig de baas zijn. Sorry luitjes, uitzonderingen bevestigen de regel zullen we maar zeggen. Maar……hoe gaat het eigenlijk op de kiezelbanen die we gekregen hebben. Problemen, kopzorgen? Rollen kan niet meer hè ? En zoals gezegd het omturnen wordt erg problematisch. Jong niet gecorrigeerd enz,enz. Trouwens, wie heeft dat rode boekje, geschreven door Othello, van mij geleend? Gaarne snel terug.
HAVHKVA